Karjeras be milžino – tik šiaip sau duobė

Atspėkite, kokios transporto priemonės Lietuvoje labiausiai traukia akį, yra dažniausiai fotografuojamos. Bandysime padėti atspėti. Tai — ne senoviniai motociklai, ne kolekciniai automobiliai ir net ne nauji, šimtus tūkstančių eurų kainuojantys tviskantys limuzinai.


Tai – ЭКГ-8. Tris rusiškas raides galima taip paaiškinti: karjerų vikšrinis ekskavatorius. Be šio milžino neapsieina nė viena Menčių klinčių karjero (Akmenės r.) nuotrauka.
Daugybę kartų jis fotografuotas dieną, romantiškai atrodantis per saulėlydį. Tai yra neatskiriama karjero dalis, lyg koks gyventojas.
Tik nedaugelis, iš karjero parsivežęs ant naikų ar adidasų purvą ir bandydamas jį nugremžti po vandens čiaupu, pasidomi, kokia tai technika.
Ogi sveria šis ekskavatorius 373 tonas, vienu kaušu pasemia iki 8 kubinių metrų klinčių. Tiesa, labai jau lėtapėdis, per valandą nuvažiuoja vos pusę kilometro. Ir tai lygiu keliu. Arkliu greičiau iš Klaipėdos į Vilnių nuvažiuosi.
Kas dar? Ai, strėlės ilgis – daugiau nei 13 metrų.
Milžinas neturi vardo tik tas tris raides, skirtingai ne karjeras, kuris tai Marso kanjonais, tai kosmosu vadinamas. Kažkam karjeras primena Didįjį kanjoną Amerikoje.


Jeigu Menčių karjere sportbačiai aplimpa pilku purvu, tai iš Šaltiškių karjero ant batų parsivešite riebaus raudono molio.
Netoli jis nuo Menčių, tik tiesaus kelio nėra. Čia taip pat pilna gremėzdiškos technikos, net geležinkelio bėgiai nutiesti. Bet net ir ant pabėgių iš vagonų pribarstyta molio, kurį apibūdindami vietiniai juokauja: „Nors ant duonos tepk.“ Tik toks molis nei puodams žiesti, nei plytoms degti netinka. Jis naudojamas vien gaminant statybinę medžiagą – portlandcementį.
Sunkus tas Šaltiškių molis, jo kubinis metras net 1,8 tonos sveria. Ir kasa jį taip pat ekskavatoriai galiūnai. Bet grožiu Menčių milžinas juos toli lenkia.